Receptbomb, Paleostyle !

Hej & Hallå! Nu var det länge sedan jag satt vid datorn, har varit fullt upp med jobb & annat. Men nu fick jag en liten stund över så här på kvällen. Kom precis hem ifrån en julkväll med jobbet, där vi har ätit god jullunch, bytt julklappar, pyntat lokalerna och haft vinlotteri (jag vann två eko viner, ett vitt & ett rött. Yaay!)
 
 
Jag tänkte dela med mig av några roliga recept jag testat dom senaste dagarna. Jag har fullkomligt snöat in mig på Paleo & använder just nu under vårt tak som receptbok!
 
Så jag tänkte dela med mig lite av det jag gjort. 
 
På första bilden ser ni frallor, små söta och jättegoda!
 
 Detta behöver du:
3 dl mandelmjöl
½ dl solroskärnor
½ dl krossat linfrö
1- 2 tsk brödkrydda (efter tycke och smak)
2 ägg
½ dl kokosmjölk
Vallmofrön till dekoration eller något annat frö du har hemma
En muffinsplåt med plats för 12 småmuffins (du kommer använda sex av dessa)
Lite kokosolja att olja formen med
 
Så här gör du
Sätt ugnen på 225 grader
Blanda de torra ingredienserna i en bunke
Vispa samman äggen och kokosmjölken och häll över de torra ingredienserna
Rör samman till en deg (den blir ganska lös och kletig)
Olja sex stycken av muffins formarna på muffinsplåten med kokosolja
Fördela degen i de sex formarna
Jämna till frallorna med hjälp av en sked som du doppar i vatten
Strö på vallmofrö eller de frön som du valt att dekorera dina frallor med
Grädda frallorna mitt i ugnen i 15 minuter
Ta ut frallorna och lossa dem från plåten, du kan behöva dra en matkniv runt kanten för att de ska lossna
 
Till detta gjorde jag fikonsmör som ni sert på bild nr två ovan
 
Detta behöver du till en liten burk
10 soltorkade fikon
1 banan
1 tsk färskriven ingefära
1 tsk kanel
1 nypa havssalt

Skär av den torra kvisten på fikonen
Lägg fikonen i en mixerkanna
 
Dela bananen i mindre bitar och lägg ner med fikonen
Skala och riv ingefäran
Tillsätt ingefäran, kanelen och havssaltet
Mixa till fikonsmör!
Förvara Fikonsmöret i en tätslutande glasburk i kylen 
håller ca en vecka
 



 
 
En KANONGOD gratäng, den bör ni testa.
 
Sötpotatisgratäng med köttfärs smaksatt med vitlök, chili och ingefära!
Detta behöver du till gratäng för fyra
 
400g nötfärs
700g sötpotatis (3 medelstora)
4 dl kokosmjölk
2 vitlöksklyftor
½ chili
1 tsk ingefära
Lite persilja
Havssalt
Grovmalen svartpeppar
 
Lite kokosolja eller olivolja att bryna i

Sätt ugnen på 200 grader
Skala och skiva sötpotatisen tunt
Bryn nötfärsen i en stor gryta eller stekpanna med högre kanter
Smaka av färsen med lite havssalt och grovmalen svartpeppar
Häll på kokosmjölken
Pressa ner vitlöken
Hacka chilin i små bitar och tillsätt denna tillsammans med ingefäran och persiljan
Rör om och låt koka i hop i några minuter
Vänd försiktigt ner den skivade sötpotatisen och låt koka ytterligare någon minut
Häll över i en ugnssäker form
Grädda mitt i ugnen i 40 minuter till sötpotatisen blivit mjuk och gratängen fått lite färg
 



 
 
Paleo lussebullar!
 
Detta behöver du till ca 12-15 lussekatter
6 ägg
3 msk kokossocker
½ dl kokosmjölk
1 dl kokosmjöl
1 dl smält kokosolja
1-2 tsk nystött kardemumma
2 tsk bakpulver
4 msk psyllium husk eller fiberhusk 
 
1 ägg
Russin
 
Jag hade även i lite saffran :)

Så här gör du
Sätt ugnen på 175 grader
Smält kokosoljan
Vispa ägg och kokossocker pösigt i en bunke
Tillsätt kokosmjölken och den smälta kokosoljan
Blanda de torra ingredienserna och vispa ner dessa i bunken
Vispa samman till en deg
Låt svälla ca 5 minuter
Rulla och forma till lussekatter och lägg på en plåt med bakplåtspapper
Vispa upp ägget och pensla på lussekatterna
Dekorera med russin
Grädda i ugnen i ca 20 minuter till lussekatterna fått fin färg
 


 
& sist men inte minst:
 här är den på G in i ugnen
 
Lax och brysselkålslåda med vitlök, persilja och citron
 
Detta behöver du till en låda för 2-3 portioner
500 g laxfilé
1 påse färsk brysselkål
2 vitlöksklyftor
1 citron
Persilja
Havssalt
Peppar
1 dl kokosmjölk
Lite olivolja
 
Så här gör du
Sätt ugnen på 225 grader
Rensa, halvera och förkoka brysselkålen i 4 minuter
Häll av vattnet och ringla lite olivolja över
Skala och pressa vitlöken över brysselkålen
Smaksätt med hackad persilja, lite havssalt och peppar och blanda
Dra bort skinnet från laxfilén och skär i kuber
Vänd försiktigt ner laxen i brysselkålsröran
Dela och pressa saften från citronen över laxen och brysselkålen
Häll allt i en ugnssäker form och ringla över kokosmjölken
Grädda i ugnen i 20-25 minuter
 


 
Ja det var väl & ta i & lägga upp så många på en gång men ;-)
 
Gå in HÄR för en massa tips och recept!


Kommentarer
Postat av: Fröken M

Men åh va du är pysslig och allt ser jätte gott ut !! kram

2013-12-10 @ 21:32:03
URL: http://frokenmela.se
Postat av: Marie

Men ohh så mycket underbara recept, smaskens. Ojj sicken klump, måste ha varit tungt att bära på =D
kramar

2013-12-10 @ 21:54:55
URL: http://myflowergirl.blogg.se
Postat av: Karin

Men så mkt gott! Laxlådan ser väldigt smaskig ut!

2013-12-11 @ 05:20:10
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Therese Bjärstig

Den där gratängen verkande inte dum, den kan jag nog tänka mig att testa, behöver lite nya recept ibland så man varierar kosten! KRAM

2013-12-11 @ 07:18:40
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Camilla

Vad mycket gott det fanns här då :D Blir lite hungrig fastän jag nyss ätit frukost!

Tack för att du tog dig tid att rösta, supersnällt! Idag får jag veta om jag vann, tror jag, hoppas hoppas! Grattis till din vinst förresten, alltid roligt att vinna :)

2013-12-11 @ 08:35:09
URL: http://radhuslivet.blogg.se
Postat av: michaela- mamma till tre 💗

åh. vilka härliga recept! blir sugen på att testa flera av dem. sötpotatis äter vi aldrig så det måste vi testa :)

2013-12-11 @ 09:10:30
URL: http://minahjartanochjag.webblogg.se/
Postat av: Emma

Älskar Under vårt tak! De har SÅ mycket bra recept! Frallorna är ju bara såååå goda och fikonsmöret gjorde jag i fredags. Kanongott! Ska prova den där gratängen också, den såg smaskig ut :-D

Tack för fina ord i min blogg vännen <3 Hoppas du mår bra trots försovning idag ;) Se det positivt att du fick en sovmorgon och kan känna dig utvilad :-D Massa kramar!!!

2013-12-11 @ 10:04:12
URL: http://www.emmawelin.blogg.se
Postat av: Emilie

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

2013-12-12 @ 12:47:54
URL: http://www.hittarecept.se
Postat av: birgitmaria

Ser gott ut! Måste prova nån dag. Här blev det "äkta" lussebullar:-) Men det är kul med variation.
Ha en skön kväll :-) Kram

2013-12-16 @ 17:24:56
URL: http://birgitmaria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
0