Hej långt inlägg.

Bilden ovan, från en helt vanlig margarintillverkningsfabrik som bland annat gör becell, lätta m.m. Fräscht och fint va? 
 
 
jag har under en längre period börjat intressera mig mer för maten och dess innebörd. Att vara medveten om vad man stoppar i sig har börjat intressera folket mer men ännu är det många som inte vet eller kan något om matindustriernas fusk. 
Jag undviker till 99% billiga märken, handlar så mycket närproducerat och ekologiskt och rent jag bara kan. 
Jag handlar mycket frukt, grönsaker och lagar nyttig mat här hemma. 
Vilket kan få många att höja på ögonbrynet. Tycker jag är underlig som köper massa "konstiga" saker, lägger dyra pengar på mat när det finns såå mycket billigare och tänk vad man skulle spara. 
Men jag tillhör dem som hellre lägger några kronor extra och får kvalité.
ekologi och rena råvaror och näringsriktig mat är oerhört viktig för mig. Ändå får jag gliringar från vänster och höger om mitt val av livstil, ibland ren skit och jag vågar inte dela med mig av mina kunskaper i rädsla av att bli dumförklarad. Tråkigt men sant.
Jag handlar en hel del från vår lokala hälsokost, bland annat närproducerat dinkel och rågbröd som är suveränt gott. Ska jag baka själv använder jag mig av eko dinkelmjöl som jag köper av Martina på Hälsokosten. Inget billigt vetemjöl här inte. 
 
 
Nej, här hemma serveras inga färdiga mamma scans, färdigsåser eller annan skit, om jag får bestämma.
 
 
Citerar http://ladydahmer.alltforforaldrar.se :
 
"Idag fick ungarna ägg till frukost. Mättande och fantastiskt nyttigt. Visste ni att ägg innehåller typ allt man behöver? Minus C-vitamin men det finns det gott om i blomkål och massa andra livsmedel och ett eventuellt underskott är praktiskt taget omöjligt att få om man lever i västvärlden.

Så mina ungar fick ägg. Världens bästa livsmedel. Ägg och avokado. Men ändå menar många att de skulle må bättre av lite becellbredd skogaholmslimpa, en skål med cornflakes och ett glas juice. Socker, konserveringsmedel, e-nummer och diverse andra tillsatser alltså. Raffinerad och processerad mat istället för riktig. Skulle jag toppa med makaroner, Mamma Scans köttbullar, en sås redd på mjöl och glutamat och ett par gurkbitar vid sidan om så skulle ingen kolla snett och ingen skulle föreslå att jag misshandlar mina barn eller att de far illa.

Men gud nåde mig om jag får för mig att ge dem lax och broccoligratäng till lunch. Gud nåde mig då får jag höra. Då kravlar dessa opålästa troll fram ur sin tallriksmodell och vrålar om extremdieter hit och extremdieter dit. För lax, broccoli, ägg och avocado är tydligen extrem mat. Hör ni hur det låter?"
 
 
 
Och HÄR kan ni läsa om hur margarin tillverkas. Inte så hejjigt om ni frågar mig. 
Själv köpte jag vid senaste månadshandlingen hem mandelsmör gjord på renaste mandel och det funkar alldeles utmärkt som alternativ.
 
Och sen vill jag rekomendera att ni gillar den HÄR
sidan på facebook. Matfusket heter den och där finner man massor av matnyttig info om dagen matfusk.
 
 
Jag skulle kunna skriva hela dagen om det här med mat. Vem vet jag kanske skapar en ny kategori här för detta intresserar mig mer och mer, och det hade varit roligt att få lära ut sina kunskaper, samtidigt som folk säkert tycker jag är ett wierdo och inte normal någonstans. Well, I dont care. 
 
 
Och sen är det så här. Jag undviker så mycket jag kan, men jag får ändå ibland sug efter en god pizza, godis och chips, en fralla med smör, ost och oboy. Men det händer mer sällan och typ bara när man är bortbjuden, ska ut och fika osv. Jag menar, man kan ju UNNA sig ibland. 
 

Kommentarer
Postat av: ann

Det synes jeg lyder helt fint. Ser ikke der er noget galt - overhovedet - i den livsstil du har valgt. Godt, sundt og gennemtænkt.
Jeg tror nu der er mange som godt kunne tænke sig at gøre samme valg som du, men det er en dyrere livsstil, som mange bare ikke har pengene til.
Som du nok har læst, er jeg gået over til LCHF for min del og det med så mange friske råvarer som vi har råd til. Det er LCHF i den udstrækning jeg kan - prøver jogså at få familien til at lægge madvanerne om.... det kommer måske hen ad vejen.
Jeg synes det lyder spændende Jenny, så kør du bare på. Jeg læser med interesse :D

2013-03-10 @ 21:02:51
URL: http://schousnigel.se
Postat av: Fröken M - Vinn ett stort "Vintage" doftljus !

Det är ju helt galet - att saker man tror och "förväntar" sig ska vara nyttiga innehåller så mycke skit ! Det bästa är nog att laga all mat från grunden - då vet man i alla fall vad det innehåller, men sen kommer man alltid "trilla dit" då och då för tex smågodis skulle jag ju inte vilja vara utan helt ;)
kram

2013-03-10 @ 21:04:52
URL: http://frokenmela.se
Postat av: Marie

Jag försöker också göra så mycket eget som möjligt, man vill själv veta vad man haft i. Ohh suck så drygt med sådana som ska tycka till och ha sig, man lever sitt liv och du äter och gör vad du vill

kraam

2013-03-10 @ 22:03:55
URL: http://myflowergirl.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag försöker också tänka lite extra på vad jag köper och vad jag stoppar i mig! För ett kort tag sedan var jag på en liten mini-kurs ang "ett giftfritt hem".. jisses, plast ska man ju få bort så långt det går. Läskigt vilka konsekvenser det kan bli av att ha det hemma! Fick mycket tips och råd på den kursen, mycket ang frukt och grönt också och all besprutning. Vindruvor är tydligen en av de mest besprutade frukter som finns då varje druva kan ha över 20 medel på sig. Galet! Får en att tänka över lite extra nu när man handlar. Allt från schampo, frukt och vad man använder för matlåda.

2013-03-10 @ 22:08:16
Postat av: Debbie

Jag försöker också tänka lite extra på vad jag köper och vad jag stoppar i mig! För ett kort tag sedan var jag på en liten mini-kurs ang "ett giftfritt hem".. jisses, plast ska man ju få bort så långt det går. Läskigt vilka konsekvenser det kan bli av att ha det hemma! Fick mycket tips och råd på den kursen, mycket ang frukt och grönt också och all besprutning. Vindruvor är tydligen en av de mest besprutade frukter som finns då varje druva kan ha över 20 medel på sig. Galet! Får en att tänka över lite extra nu när man handlar. Allt från schampo, frukt och vad man använder för matlåda.

2013-03-10 @ 22:08:36
URL: http://debbie.nu
Postat av: Matilda Jansson

Nu har jag veckans blogg på min blogg, var gärna med!:)
http://matildajjansson.webblogg.se/2013/march/veckans-blogg.html#comment

2013-03-11 @ 09:00:52
URL: http://matildajjansson.webblogg.se/
Postat av: michaela- nybliven tvåbarnsmamma ♥

åh jag hinner bara slänga in en snabb kommenter..måste väcka sonen som däckade på soffan ;) ville bara säga att jag skriver verkligen under på det här inlägget. jag älskar att köpa varor med hög kvalité och köper mer än gärna ekologiskt och inga pås-såser haha ;) tyvärr är jag och mannen lite olika där så en hel del "skräp" finns att hitta i vårt kök ändå ;)

kramar.

2013-03-11 @ 15:49:35
URL: http://minahjartanochjag.webblogg.se/
Postat av: birgitmaria

Bra inlägg! Och jag tycker självklart du ska göra som du tycker och känner är bäst för dig och din familj. Själv gör jag ju väldigt mkt från grunden hemma, men visst händer det att jag köper halv/helfabrik, men det är inte så ofta. Jag köper en del ekologiskt, nu är ju inte utbudet gigantiskt där jag bor, så det beror väl lite på det oxå. Jag tror alla våra val räknas, både stora och små. Jag köper oxå närproducerat när det finns och jag försöker vara en medveten konsument, men ibland så orkar jag bara inte... hemskt, men sant. Jag erkänner, jag är inte perfekt. Sen är det viktigt att visa barnen hur man lagar mat, var köttet kommer ifrån, hur grönsaker ser ut på riktigt osv. Ska bli roligt att läsa dina kommande inlägg om ämnet.
Ha det gott! Kram

2013-03-12 @ 12:29:23
URL: http://birgitmaria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
0