att döma männiksor

Stod precis ute i de fina (men blåsiga) vädret o pratade lite med Sandra när vi började prata om att döma människor.
Och de är något ja har gjort i hela mitt liv. Dömt folk ja inte känner, på stil, klädstil, umgänge eller bara av ingen anlednign alls. Ja har gått runt o tyckt illa om folk jag inte ens känner och bara bestämt mig för att inte ens gilla människan! Vilket jag nästan i 9 av 10 fall fått äta upp då man har träffat den här personen i ett sammanhang då man verkligen fått prata med varandra och kanske till och med lära känna varann. Och jag skäms varenda gång inombords och tänker för mig själv att ja aldrig mer ska döma en människa efter utseende och ytlighet längre.
Jag tror säkert att många har tänkt så om mig också genom åren, trots att man inte känner varann.
Att döma folk på utsidan och rykten är nog de dummaste man kan göra. Man ska alltid ha ett öppet sinne.
Tänk vilket slöseri med energi att gå runt och tycka illa om folk.
jag vet när jag gick på lagman så vare en tjej som alltid blega på mig med världens hat i blicken. Hon stirrade verkligen tills ja hade försvunnit ut hennes åsyn och ibland kunde hon till och med vända sig om i korridoren bara för att stirra riktigt hatiskt på mig.
Och jag fattade aldrig varför för jag har inte gjort henne nåt, inte ens pratat med. Tyckte alltid de va obehagligt när vi möttes.
Det finns ingen anledning att kolla snett på folk som man inte känner.
Lär känna personen i fråga och döm sen. Så jävla enkelt är det!


Kommentarer
Postat av: Jocke

Vet själv hur lätt det är att döma andra personer. Men på senare tid så har jag även fått mer vett i mig så jag är inte lika snabb på att döma längre.



Så jag har pratat med personer från olika bakgrunder och utseende och jag måste säga att en del personer är väldigt intressanta och man lär sig väldigt mycket av dom! Så det är mycket riktigt det du skriver :)

2010-05-06 @ 13:16:17
URL: http://malmstromare.blogg.se/
Postat av: Sabina

Kunde inte sagt det bättre själv. Undra varför det alltid ska vara så för? Varför man liksom inte tänker mer positivt och är trevlig ist, hälsar eller möter någon med en trevlig blick. Tänk vad allt skulle bli mycket bättre om folk gjorde så ist.

2010-05-06 @ 13:19:46
URL: http://essbaby.blogg.se/
Postat av: Elin

SV: ja , så jävla sant! älskar den<3

2010-05-06 @ 13:20:53
URL: http://elluns.blogg.se/
Postat av: Bellisen

Jag håller verkligen med, Känner oxå att ja gör fel ibland när jag kommer på mig själv. Lixom det är inte så svårt att försöka utgå ifrån att alla är bra människor. Sen är det ju upp till dom om dom vill bevisa motsattsen. Man ska dömma folk efter deras handlingar inte efter utseendet. Fin blogg. kramar

2010-05-06 @ 14:29:40
URL: http://dramatix.blogg.se/
Postat av: Christina

Fin blogg:)

2010-05-06 @ 15:24:24
URL: http://chhd.blogg.no
Postat av: din <3

WORD!! :) du är bäst :) <3 love ya!

2010-05-06 @ 15:27:59
Postat av: Tova

Tack så mycket. (:



Och jag håller med, det är väldigt lätt att döma en bok från dess omslag, men man lever och man lär sig, eller hur?



Ha det bra!

2010-05-06 @ 15:28:11
URL: http://poormrhighway.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
0