Pizzadeg med etanol ?

Nej tack!? 
 
Jag strosade runt på ICA i förmiddags när jag handlade åt en av våra brukare och hamnade vid pizzakiten. Matkritisk som jag är tyckte jag det vore intressant att läsa innehållsförteckningen på dessa fuskbottnar och häpnade av den långa listan, och alla märkerna hade till 99% samma innehåll.
 
En sarah Lee pizza innehåller:
Pizzadeg (67%): Vetemjöl, vatten, vegetabilisk olja, jäsningsmedel: (E450i, E500ii), salt, gluten, dextros, etanol, emulgeringsmedel: E472e, socker. Kan innehålla spår av: mjölk, ägg. 
 
En vanlig hemmagjord deg sjunker betydligt i ingrediensantal:
3 1/2 dl iskallt vatten, 50 g jäst, 2 msk olja, 1 msk salt, mjöl. 
 
 
Och jag bara undrar, varför alla dessa vidriga enummer och framför allt, ETANOL i maten? 
Näe fy !
 
 
 
 
Btw vid 16:00 i eftermiddags tog jag HELG! Så gött så ni anar inte! :)
 
 

Kommentarer
Postat av: Marie

Ja, ibland kan man undra vad de stoppar i maten och sådant

2013-04-04 @ 22:44:42
URL: http://myflowergirl.blogg.se
Postat av: michaela- nybliven tvåbarnsmamma ♥

usch. så jäkla otrevligt! man borde verkligen alltid läsa innehållsförteckningen innan man köper något! blir helt tokig på alla dessa e-ämnen och skräp som finns i..hu!

kram och trevlig helg på dig ♥

2013-04-05 @ 10:22:28
URL: http://minahjartanochjag.webblogg.se/
Postat av: birgitmaria

Inser att jag nog inte läst innehållsförteckningen förut... Hmmm.. Ska nog göra egen pizzadeg hädanefter. Får planera lite bättre.

2013-04-05 @ 19:57:29
URL: http://birgitmaria.blogg.se/
Postat av: Klurig

Jag är inte säker, men jag tror att all deg blir alkoholhaltig (etanolhaltig) under jäsningen. Vid gräddningen försvinner den. Så det samma gäller din hemmagjorda deg.

2013-04-12 @ 02:43:42
Postat av: Anonym

Det stämmer, uppkommer i jäsning men kan även naturligt förhindra förtidig jäsväxt

2015-04-18 @ 17:54:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
0